BLOC DELS ALUMNES I MESTRES DEL 2n CICLE DE PRIMÀRIA

PROJECTE GEOGRAFIA 17/18

2. AGAFEM EL TREN DE LA POBLA I... a APRENDRE!!!

Ha arribat el dia! Després de preparar-ho durant unes quantes setmanes, ens llevem ben d'hora, ben d'hora, per anar cap a l'estació de tren. És el dia de l'excursió! Voleu veure un resum de la sortida? Prepareu-vos!!

De bon matí, pugem al tren de la Pobla. Ens acompanyen molts pares i mares, quin regal! Us expliquem, poble per poble, què hem fet, què hem descobert, què hem après, què ens ha agradat... Comencem pels que han anat més lluny.

LA POBLA DE SEGUR
Una hora i quaranta-tres minuts de viatge. S'han fet llaaaargs. En l'arribar, hem passat pel polígon industrial i allí hem après els sectors primari, secundari i terciari. Hem après que hi ha moltes serralades vora la Pobla. Ens ha sorprès que abans feien anar un molí d'oli de pedra. A l'Ajuntament, ens ha rebut l'alcalde, el Lluís Bellera. Ens ha agradat molt la Torre Mauri i el camp de futbol de vora l'estació. Ens ha faltat temps per conèixer més el poble!

MOU-TE PER TREMP

Ens ho passem pipa descobrint Tremp

El dia comença aviat. a les 7.50 h surt el tren direcció Tremp des de l’estació Lleida-Pirineus. Durant el trajecte ens anem fixant amb el paisatge: rius, muntanyes, llacs i també creuem alguns túnels i ponts.
Un cop a Tremp ens hem trobat amb els nens del Col·legi Maria Immaculada. Hem cantat els nostres lemes. El seu és "atreveix-te a somiar". I ens hem entrevistat, nosaltres preguntant coses sobre la seva vida i Tremp, i ells ens han fet preguntes sobre hàbits saludables. Hem compartit pati i hem jugat amb ells. Ens ha sorprès que per pujar a classe, en lloc de timbre, sona una cançó per megafonia.
Després, hem anat a descobrir l’Epicentre, un museu del Pallars Jussà. El que més ens ha agradat és la sala 3D. També les exposicions de dinosaures, voltors, pedres, el cel estrellat i les històries d'abans. I hem pogut anar sols per les sales.

Al sortir de l'Epicentre hem passejat pel Casc Antic de Tremp en petits grups, acompanyats de pares i mares. La gent, molt amable, ens ha respost preguntes.
Ens ha agradat anar a l'Ajuntament i conèixer l'alcalde, que es diu Joan. I al migdia hem anat a dinar al Parc del Pinell, molt gran i xulo! Hem conegut que el cap de setmana celebren una fira molt important: la fira del codony!

TREMPOLINS PER UN DIA

Els de 3r i 4t de Maristes hem anat a Tremp amb tren. Brutal!

El primer que hem vist a l’arribar a Tremp és l’Epicentre, un museu de tres plantes situat al mig del poble. A la planta baixa hi ha una exposició 3D. A la primera planta hi ha diferents sales amb exposicions: una de dinosaures, una de voltors, una de natura, pedres i paisatges i una que parla del cel fosc del Pallars Jussà. Al segon pis hem conegut històries d'abans.
Després hem anat a conèixer l'escola Valldeflors. L’escola es diu així perquè la imatge de la Mare de Déu de Valldeflors la van trobar en un lloc de Tremp en ple hivern i coberta de flors, una cosa molt curiosa. Avui, Valldeflors és la patrona de Tremp. Hem entrevistat els nens i nenes de 4t i ens ho hem passat molt bé. També els hi hem cantat el nostre lema i ells ens han ofert balls. Ens han rebut amb una pancarta molt gran! Abans de marxar ens hem intercanviat regals i hem coincidit amb el detall: un punt de llibre!
A continuació hem fet una mini ruta per Tremp. Cada grup ha fet una ruta diferent acompanyats de mestres i pares i mares. Hem vist el teatre de la Lira, la biblioteca Maria Barbal, el casal Manyanet, la basílica... Ens ha agradat conèixer el Joan, l'alcalde, i la regidora d’educació. Li hem fet moltes preguntes dins de la sala de plens.
Durant el dia hem après moltes coses com que el Boumort és un bon lloc per viure-hi els voltors, o que hi ha una rambla que es diu Pearson perquè recorda el personatge que va portar l’electricitat al Pallars. També hem après que Pallars ve de paller. Hem dinat al Parc del Pinell, molt xulo! Hem conegut que el cap de setmana celebren una fira molt important: la fira del codony! Mentre esperàvem el tren, hem cantat cançons davant de l'estació. En resum, ens ho hem passat molt bé i hem après molt.

PALAU DE NOGUERA
Hem caminat molt per Palau! Hem après que la majoria dels habitants de Palau són gent gran. Els hi vam enviar cartes fa dies dient que pujàvem a veure'ls i ens han rebut molt bé. Molts ens han explicat històries de la guerra. També hem visitat dos forns de pa! El poble és molt petit, no té bar ni botigues, però té dos forns. Per això tots els veïns tenen hort i gallines. El Jordi es fa vi a casa, trepitjant el raïm amb els peus. Tenen una mena de parc amb una font, però està mig desfet. Ens han agradat molt l'església i les cases antigues i ben arreglades. Tenen molts animals, horts... i quan necessiten anar a comprar o al metge, van a Tremp.

SANT LLORENÇ DE MONTGAI
Desde l’estació de tren fins al poble hem anat  caminant uns 15 minuts. Hem anat a la caseta dels ocells a esmorzar. Ens ha sorprès una gallina lliure que s’ha apropat perquè li hem donat pa.
Hem fet una volta al pantà. Una guia, la Jezabel, ens ha explicat els animals i les plantes de la zona. Hem vist uns esquirols dalt dels pins i moltes pinyes rosegades! Ah, al pantà hi ha llúdrigues! A la presa del pantà el Ramon ens ha explicat com funciona la central hidroelèctrica per fer electricitat amb la força de l’aigua.
També hem visitat el càmping la Noguera, que és del 1930, i ens han ensenyat les instal·lacions de dalt a baix. Ens ho hem passat molt bé perquè el Jaume ens ha ensenyat bungalows, tendes i piscina, ha obert el parc aquàtic, ha posat música i llums a la disco i ens ha deixat jugar al parc infantil. També vam dinar allí.
El poble té 180 habitants, 50 cases i 6 carrers. No hi ha botigues. Ens ha sorprès, però té moltes coses per descobrir. Hi celebren una festa important: la Transsegre.

L'alcalde és bomber i treballa a Lleida. A prop tenen una ermita i diu que hi pugen quatre cops a l'any. Ens ha sorprès, però té moltes coses per descobrir.  És molt bonic tant el poble com l'entorn!!!

BALAGUER
Hem passejat per Balaguer. Hem visitat la pastisseria Muixi. Té unes figures gegants de sucre impressionants. Hem après que la Plaça Mercadal té 98 arcades. Hem dinat al parc de Sant Crist que ens ha agradat molt. Hem vist també la sala de plens de l'Ajuntament. Aquí ens han donat molta informació. Ens han agradat també la mascota, l'arpia, i els gegants. En tenen uns quants i curiosament els més antics són els més baixets. Al Centre d'Interpretació de l'Or hem buscat or a l'aigua del riu Segre! Aquí hem après que 20 g d'or de 24 quirats valen 700 €! Però per això cal netejar 14.000 tones de terra!!! Balaguer s'assembla una mica a Lleida. Té moltes coses per descobrir. Ah, i té una frase feta: "si vas a Balaguer, esmorza primer" que avui l'han transformat "si vols menjar bé, vine a Balaguer". També ens han explicat que fa anys es va inundar la ciutat. I que una festa important de la ciutat és la Transsegre.

Hem arribat a Balaguer amb tren. Per molts de nosaltres ha estat la primera vegada que hem anat amb aquest mitjà de transport. Tota una experiència!  Hem caminat pel passeig de l’estació fins la Plaça de la Sardana (els Balaguerins l’anomenen Plaça de l’aspirina). Hem visitat la pastisseria Muixí (té unes figures gegants de sucre impressionants). Hem après que la Plaça Mercadal té 98 arcades i és la plaça porticada més gran de Catalunya seguida per la de Vic. Hem visitat també la sala de plens de l'Ajuntament i allí ens han donat molta informació sobre la ciutat i ens han contestat les nostres preguntes. Com la setmana del 9 de novembre és la Festa Major de Balaguer,  ens hem trobat els gegants exposats a l’entrada de l’Ajuntament. Els més antics són el Pageset i la Pageseta i mitjançant el gegant “El Sereno”, hem après més d’un ofici antic. De camí al Centre d’Interpretació de l’Or, hem fet una parada a la Pallavacara (edifici polivalent d’associacions i entitats de la ciutat). Hem entrat per veure un altre element cultural: L’Harpia.
Al lloc on teníem més ganes d’anar era el Centre d'Interpretació de l'Or. Allí hem conegut com es recollia l’or a Amèrica i que al riu Segre hi ha or. Hem après que 20 g d'or de 24 quirats valen 700 €! Però per això cal netejar 14.000 tones de terra!!! També ara sabem perquè els esportistes mosseguen la medalla olímpica quan guanyen una. Balaguer s'assembla una mica a Lleida per la part del riu Segre. Hem acabat el matí pujant al Sant Crist de Balaguer, hem gaudit de les vistes de les muntanyes i de la vella fàbrica de paper i hem  compartit el dinar amb l’altre grup que ha viatjat a Balaguer.
Per tornar a casa hem anat a l’estació de trens però hem tornat amb autocar. Ens hauria agradat tornar amb el tren. Ens hem deixat moltes coses i llocs per visitar ja que hem descobert que Balaguer és una ciutat molt bonica i rica en història.
Ah, i té una frase feta: "si vas a Balaguer, esmorzar primer" que avui l'han transformat "si vols menjar bé, vine a Balaguer”.

VALLFOGONA DE BALAGUER
Quan hem arribat el primer que hem sentit és pudor a caca de vaca. Hem anat a la granja de vaques de la Roser. En té 500 i les hem pogut tocar! Cada vaca fa 150 litres de llet al dia. Diu que les munyen tres cops al dia: a les 4 del matí, a les 12 del migdia i a les 7 de la tarda. Ens han rebut a l'escola i hem fet un joc amb ells: "la recerca del tresor". Ha sigut una gimcana molt guai. El carnisser de cal Marxant ens ha regalat llonganissa, 100% natural, que ens hem cruspit després de dinar. Boníssima! Hem après que el pas de vedell a vaca es fa quan li neix la primera cria. Ens ha sorprès que alimenten les cries amb biberó. També que hi ha una màquina que recull les tifes de vaca! Hem conegut l'alcaldessa i li hem fet moltes preguntes. També hem entrat al casal d'avis i hem parlat amb els padrins. Quantes històries d'abans! Totes molt interessants.

TÉRMENS
El primer que hem fet és anar a l'Ajuntament i entrevistar a l'alcaldessa, la Concep. Hem esmorzat i hem anat a l'escola Alfred Potrony a fer preguntes. Després hem visitat les esglésies del poble. En tenen dos, una de vella i una de nova. Hem dinat al camp de futbol. I hem acabat visitant l'hivernacle i una granja de vaques. L'hivernacle està ple de bledes, tomates, albergínies, pebrots... També espàrrecs. Hem vist un vedell acabat de néixer! Ens ha sorprès que, quan volen avisar els veïns, fan pregons. I davant nostre han fet pregó avisant que havien arribat alumnes de Maristes Lleida a Térmens i que ens saludessin. Al·lucinant!

1. MOVEM-NOS AMB EL PROJECTE DE GEOGRAFIA!! COMENCEM!!

El dijous, 28 de setembre, els nens i nenes de segon cicle de Primària vam començar el projecte que farem junts, tercer i quart, durant tot el curs. Per això, vam dedicar un matí de convivències en diferents llocs de Lleida.
Per fer els grups, el profe ens va posar gomets de colors al front. I en silenci, sense poder-nos dir res, havíem de trobar amb qui anàvem. Amb el gomet al cap vam baixar al pati i vam trobar a la Mou que ens va fer ballar la cançó d'aquest any i ens va explicar què faríem. Després vam marxar en diferents places de la ciutat. El primer grup, amb l'Albert, van anar als Jardins de l'Ernest Lluc. El segon, amb el Marcel·lí i l'Encarni, van passar el matí al parc de Doctora Castells. Uns altres, amb el Francesc, a la Plaça de les Missions. El grup de la Pili van estar a l'IEI i els de la Pilar i la Teresa al parc del davant de la seguretat social. A Sant Llorenç hi van anar la colla de la Laura, mentre que la Marta va jugar a la Plaça de l'Escorxador. L'Ester estava als Caragols i la Irene a la Plaça del Parxís.

I què vam fer? Doncs conèixer-nos, amb joc de noms, dibuixant la nostra habitació, presentant la família o els llocs on hem estat aquest estiu. A més a més hem jugat i hem esmorzat. Vaja, ens ho hem passat molt bé.

Ho podeu veure clicant a la foto: